Nama : Mimi Puspita Sari
NPM : 116211041
Kelas : 6 F
Soal
Mengapa dalam surah Al-Fatihah pada
kalimat “Ihdinassirathal mustaqim” Artinya adalah Tunjukilah kami jalan yang
lurus?
Kenapa harus kata “Di jalan yang
“lurus”? Bukan di jalan yang “benar”?
Jawab
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
Artinya: “Tunjukilah Kami
jalan yang lurus.”
Dalam ayat ini
terkandung persoalan hidayah yg memberikan berbagai-bagai maksud :
1.
Tetapkan kami di atas jalan-jalan yang
lurus dan benar sehingga kami tidak terpesong dari jalan yang lurus kerana
manusia itu sentiasa berubah-ubah. Mungkin pada hari ini manusia itu berada di
dalam hidayah dan petunjuk dan kemungkinan manusia pada esok harinya berada di
dalam kezaliman.
2.
Peliharalah hidayah kami. Hidayah itu
tinggi darjatnya dan mereka yang diberikan hidayah itu tergolong dalam
tingkatan-tingkatan yg tinggi darjatnya. Dan ada dari kalangan mereka yang
sampai darjat hidayah yang tinggi dan ada dari kalangan mereka yg tidak sampai
ke darjat tersebut. Allah SWT. memberikan jalan yang lurus itu kepada dua yaitu
jalan di dunia dan jalan di akhirat. Dan perjalanan kamu di jalan ukhrawi yaitu
jalan titian sirat yang terbentang di antara neraka dan manusia akan melaluinya
mengikut amalan mereka semasa di dunia dahulu. Manakala jalan di dunia pula
ialah jalan dengan ketaatan kepada Allah SWT. dengan melalukan apa yg
diperintah dan menjauhkan apa yang dilarang oleh Allah.
3.
Jalan yang lurus itu di mana seorang
hamba itu akan melakukan apa yang di suruh pada setiap waktu berdasarkan kepada
ilmu dan amalan yang ada padanya dan dalam masa yang sama juga seorang hamba
itu tidak akan melakukan larangan Allah dengan menjadikan Allah sentiasa berada
di hatinya bahawa Allah mengetahui segala apa yang dilakukan dan kehendak
seorang hamba itu untuk melakukan apa yang diperintah dan dilarang.
Dan lawan bagi
hidayah di dalam ayat ini ialah :
1.
Kejahilan ( الجهل )
Manusia itu
kadang-kadang di dalam dirinya ada rasa keinginan untuk berbuat kebaikan akan
tetapi jahil dan tidak mengetahui jalan atau cara yang betul yang dibenarkan
oleh syariat untuk mencapai perbuatan baik tersebut. Maka manusia itu
menggunakan cara yang bid’ah dari segi syariat dan juhud melaksanakannya tanpa
berfikir panjang dan menyangkakan bahwa amalan kebaikan yang dilakukan dengan
cara yang tidak betul itu adalah baik disebabkan oleh kurangnya ilmu dalam
diri.
2.
Nafsu ( الهوى )
Kadang-kadang ada
dari kalangan manusia itu sendiri mereka dari kalangan orang yang alim ada ilmu
pengetahuan tetapi tidak ada dalam dirinya keazaman dan kesungguhan yang
menjadikannya terdorong untuk ke arah kebaikan dan hawa nafsu itu menguasai
dirinya. Lalu dia meninggalkan kewajiban atau berkecimpungan dalam perkara
haram dengan sengaja sedangkan dia seorang yang berilmu dan tahu tentang halal
dan haram dan mengukurkan dirinya sebagai seorang yang lemah imannya dan nafsu
syahwat menguasainya dan leka dalam kealpaan dunia.
Kalau diperhatikan pada ayat ini dari sudut bahasa arab itu sendiri, Allah menggunakan
perkataan ( اهدنا ) dalam sighah atau bentuk Fi’il Amar. Sebenarnya lafaz Fi’il Amar di sini
bukanlah bermaksud satu perintah tetapi ia membawa maksud yang lain sebenarnya.
Dari konteks ilmu balaghah,secara umumnya perkataan atau sesuatu jumlah dalam
bahasa arab ini terbagi kepada dua yaitu yang berbentuk Insyai ( اسلوب الإنشائى ) dan Khabari ( اسلوب الخبري ). Di dalam konteks ayat yang berbentuk Uslub
Insyai ini terdiri daripada berbagai pecahan yang tersendiri. Antaranya adalah
sighah yang berbentuk amar ( صيغة الأمر ). Seperti yang terkandung di dalam ayat di atas,l afaz Fi’il Amar yang digunakan sebenarnya membawa maksud doa yaitu satu proses
permintaan dari bawah kepada yang atas. Yang dimaksudkan permintaan dari bawah
ke atas di sini ialah kita sebagai seorang hamba meminta dan berdoa kepada yang
lebih Maha Kuasa lagi yaitu Allah Swt.
Itu yang tersirat disebalik penggunaan lafaz Fi’il Amar dalam ayat ini. Dalam masa yang sama ia menunjukkan kepada kita
bahawa kita sebagai hambaNya perlu sentiasa dan setiap masa berdoa memohon
hidayah dan petunjuk kepada Allah. Bukan hanya sekadar berdoa saja, tetapi
sentiasa berusaha untuk mencari hidayah Allah itu. Dari sini juga, ia jelas
menunjukkan kepada kita bahwa hidayah ini sebenarnya milik Allah dan kerjanya
memberi hidayah ini juga adalah hak milik Allah. Allah juga berhak untuk
memberi hidayah kepada siapa saja yang dikehendakinya .Oleh kerana itulah kita
sebagai hambanya disuruh agar supaya senantiasa berdoa dan memohon hidayah
Allah dan ini bertepatan dengan kaidah penggunaan bahasa arab yang terkandung
dalam ayat ini. Itulah hebatnya bahasa Al-Quran.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar